Yhteisöllinen Kallio on Vuoden uusmaalainen kaupunginosa 2017

Uudenmaan liitto tiedottaa 10.2.2017

”Oli jo korkea aika palkita kalliolaisten hieno työ”

Uudenmaan maakuntahallitus nimesi Helsingin Kallion Vuoden uusmaalaiseksi kaupunginosaksi 2017. Valinnan ratkaisi kalliolaisten avoimesti verkottunut yhteistoiminta. Yhteisöllisyys on jokapäiväistä ja näkyy niin vilkkaana pop-up-kulttuurina kuin pitkäjänteisissä kehittämistoimissa.

Kallion puistokirppis. Kuva: Tuula Palaste.

Yhdessä tekemisen ansiosta asukkaat kokevat Kallion hyvänä paikkana asua ja elää. Monenkirjava asukkaiden yhteisö on oppinut myös pitämään erilaisuutta arvona ja ottamaan kaikki mukaan toimintaan.

– Kallio on ollut ehdolla jo useana vuonna ja oli jo korkea aika palkita kalliolaisten hieno työ yhteishengen eteen, kertoo erityisasiantuntija Tarja Haili Uudenmaan liitosta.

– Esimerkiksi vuosittainen kadut ja puistot valtaava festivaali Kallio Block Party järjestetään täysin ilman julkista tukea. Seurakunnan syksyinen haaste kirkonkellojen soitosta Syyrian Aleppon pommitusten uhreille nosti Kallion kansainväliseenkin tietoisuuteen. Alueen yritykset ovat myös vahvasti mukana verkostoissa.

Tapahtumien lista on pitkä ja mukana on satoja paikallisia kulttuuritoimijoita. Yksi Suomen vanhimmista ja suurimmista kaupunginosafestivaaleista on keväinen Kallio kukkii, joka houkuttelee osallistujia ympäri Helsinkiä.

Uudenmaan liiton kunniamaininta ja 2 000 euron avustus toiminnan kehittämiseen myönnetään kaupunginosan kolmelle aktiiviselle yhteisölle: Kallion kulttuuriverkostolle, Kallio-seuralle ja Kallio-liikkeelle. Palkinto luovutetaan kalliolaisten valitsemassa kaupunginosan tapahtumassa alkuvuodesta.

> Kallion Kulttuuriverkosto

> Kallio-liike Facebookissa

> Kallio-seura ry

Valinnalla on jo lähes 30 vuoden perinteet

Uudenmaan maakuntahallitus myöntää vuorovuosin Vuoden uusmaalaisen kylän tai kaupunginosan arvonimen hyvän asuinympäristön vaalijoille. Valinta tehdään uusmaalaisten järjestöjen ja asukkaiden ehdotusten pohjalta.

Eri alojen asiantuntijoista koostuva raati seuloo ehdotuksista kolmen kärjen, joista maakuntahallitus valitsee voittajan. Tänä vuonna ehdolla oli 11 kaupunginosaa ja raadissa oli mukana Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo.

Uudenmaan liiton antama kylätunnustus on myönnetty vuodesta 1988 alkaen. Kaupunginosa valittiin ensimmäisen kerran vuonna 2013.

Seuraavaksi on vuorossa Vuoden 2018 uusmaalaisen kylän nimeäminen. Ehdotusten haku käynnistyy syksyllä 2017.

Vuoden uusmaalainen kylä tai kaupunginosa