Euroopan kulttuuriympäristöpäivät

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät on jokasyksyinen tapahtuma, joka aktivoi ihmisiä toimimaan oman kulttuuriympäristönsä ja -perintönsä omaleimaisuuden puolesta ympäri koko Euroopan.

Suomen Kotiseutuliitto koordinoi hanketta Suomessa.

Päivien tärkeimpiä toimintamuotoja ovat yleisölle avoimet ovet kohteissa, joihin yleensä on rajoitettu pääsy, sekä kohteisiin liittyvät yleisöluennot ja kiertokäynnit.

Miksi kulttuuriympäristöpäivät?

Kulttuuriympäristöpäivien tarkoituksena on

• juhlia ainutlaatuista kulttuuriympäristöämme
  • nähdä kulttuuriympäristö voimavarana ja hyvinvoinnin lähteenä
  • huomata lähiympäristön arvot. Oma arkiympäristö on arvokasta kulttuuriympäristöä, jota kannattaa juhlia ja vaalia.

Tapahtuman taustalla

Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä, European Heritage Days, vietetään Euroopan neuvoston ja Euroopan komission aloitteesta. Joka syksy 50 maassa yli 20 miljoonaa ihmistä osallistuu päivien tapahtumiin. Suomessa päiviä on vietetty vuodesta 1991 lähtien. Vuoteen 2013 asti tapahtuma kulki nimellä Euroopan rakennusperintöpäivät.

Suomessa päiviä koordinoi työryhmä, jossa ovat Kotiseutuliiton lisäksi mukana Museovirasto, Opetushallitus, Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura sekä ympäristöministeriö.

Lisätietoja, tapahtumakalenteri ja aineistot: www.kulttuuriymparistopaivat.fi

Tilaa uutiskirje sähköpostiisi tai kysy lisää:
erpkotiseutuliitto.fi