Paikallismuseoiden verkkosivusto esittelee 100 vuoden takaista Varsinais-Suomea

20.1.2017

Varsinais-Suomi 100 vuotta sitten

14 museota kertovat tarinoita itsenäistymisen ajasta

Varsinais-Suomen paikallismuseoiden uusi verkkosivusto Varsinais-Suomi 100 vuotta sitten kertoo 14 paikallista tarinaa sadan vuoden takaa: Millainen oli se yhteiskunta, joka lähti rakentamaan itsenäistä Suomea? Millaiset tapahtumat ja toimijat vaikuttivat yhdessä itsenäisen Suomen rakentamiseen?

Sivusto tuo esille koko sen ajan yhteiskunnan kirjon ja nopean muutoksen ja luo elävän kokonaiskuvan sadan vuoden takaisesta elämästä. Loimaalla kansakouluopettaja Miina Penttilä vastusti tsaarin valtaa ompelemalla surupuvun. Turussa liikemies ja konsuli Alfred Jacobsson harjoitti hyväntekeväisyyttä, mutta huolehti myös viinivarastonsa riittävyydestä kriisin varalta. Ruskon Rindellin mäkituvassa tuskin oli viinivarastoa, mutta myytiin sielläkin vappuna simaa porstuasta. Entä auttoikohan Leninin pakomatka saariston läpi joitain vuosia aiemmin hyvien idänsuhteiden muodostamiseen? Ainakin Paraisten kalkkiteollisuus luotti siihen.

Sisällön ovat tuottaneet Varsinais-Suomen museot  Egentliga Finlands museer ry; Ett Hem -museo, Itsenäisyyden museo, Laitilan kulttuuritoimi, Liedon museo, Loimaa-seura, Mynämäen kulttuuritoimi, Naantalin museo, Paraisten kotiseutumuseo, Rusko-seura, Sagalundin museosäätiö, Salon historiallinen museo, Suomen partiomuseo, Uudenkaupungin museo ja Yrjö Liipolan taidemuseo.

Tarinoihin voi tutustua tarkemmin kesällä museoiden näyttelyissä. Syksyllä tarinat jatkuvat verkkosivulla.

www.varsinaissuomi1917.fi

www.egentligafinland1917.fi

Varsinais-Suomi 100 vuotta sitten on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa. Hanketta on rahoitettu Svenska kulturfondenin, Varsinais-Suomen kulttuurirahaston sekä Varsinais-Suomen liiton Suomi 100 -avustuksilla.