Lohjan Paavola on Vuoden uusmaalainen kylä 2016

Uudenmaanliitto tiedottaa 17.11.2015

Energisyys toi Vuoden kylä -tunnustuksen Paavolan kylälle

Uudenmaan maakuntahallitus on nimennyt Lohjan Paavolan Vuoden uusmaalaiseksi kyläksi 2016. Läntisellä Uudellamaalla sijaitsevan pienen kylän toiminnassa yhdistyvät perinteet ja innovatiivisuus.

Kuva on otettu vuoden 2014 Kekri-juhlasta. Taustalla näkyy talkoovoimin kunnostettu seurantalo Paavolassa. Kuva: Kari Saaristo

− Lohjan Saaristossa on monia kyliä ja lukuisia saaria, mutta Paavolan kylä Lohjansaaressa on ehdottomasti alueen sydän. Tapahtumien ja talkoiden järjestämiseen osallistuvat aktiivisesti niin vakituiset asukkaat, kesäasukkaat kuin yrityksetkin, kertoo Lohjan Saaristo -seuran puheenjohtaja Pirjo Sjögren.

Lohjansaaren hyvin hoidettu perinnemaisema alkaa Paavolan kylältä, jossa on lukuisia tärkeitä perinnemaisemakohteita. Niin maisemia, muinaishautoja kuin rakennuksia on kohennettu talkoovoimin.

Kylällä sijaitsee myös saaristolaisten yhteinen Seurantalo, joka kokoaa asukkaat yhteisiin tapahtumiin. Talon kunnostaminen ja laajentaminen on ollut mittava ponnistus kyläläisille.

Läheisen koulun pihalta lähtevä luontopolku vie kuuluisalle Paavolan tammelle. Hiljattain lakkautetun koulun tiloihin on jo suunnitteilla työ- ja harrastetiloja sekä etätyöpisteitä alueen asukkaille.

Lohjan Saaristossa asuu vakituisesti yli 500 asukasta. Kesäisin väkimäärä moninkertaistuu, kun lomalaiset suuntaavat saaristoon mökkeilemään.

Myös paikalliset yritykset houkuttelevat runsaasti matkailijoita Lohjan kauniisiin maisemiin. Paavolan kylän lähistöllä sijaitsevat muun muassa Alitalon viinitila, Martinpihan matkailutila sekä hedelmälajipuutarha Fruticetum.

Vireä ja kehittyvä kylä

Yhteistyötä ja tapahtumia koko Lohjan Saariston alueella koordinoi Lohjan Saaristo -seura. Paavolan kylä on puolestaan osallistunut paikallisten yhdistysten kautta muun muassa Lohjan seudun kylien yhteiseen verkostoon sekä lähidemokratiaa ja maaseutumatkailua kehittäviin hankkeisiin.

Matkailuyhteistyö on poikinut mielenkiintoisia avauksia, kuten kansainvälisen avovesiuntimatkailun aloittamisen kylässä. Vuosi sitten päättyneessä Saaristo elossa -hankkeessa taas kehitettiin erilaisia talkootyön malleja, herätettiin henkiin perinneruokia ja luotiin uusi suosittu Kekri-tapahtuma.

Tänä vuonna kylällä järjestettiin ainutlaatuinen I. K. Inhan jäljissä -kulttuuri- ja pyöräilytapahtuma, jossa alueen luonto ja kulttuuri nostettiin esiin kahdessa ajassa − sekä Inhan kuvaamana että nykyajan asussaan. Saariteatterin ja iltamien ohessa uusia tuulia kylään tuovat Ravintolapäivät ja villiyrttikurssit.

Tiedottamista ja vuorovaikutusta varten Lohjan Saaristo -seuralla on omat verkkosivut, Facebook-sivu sekä lehti, joissa esitellään alueen tapahtumia, palveluita ja muita ajankohtaisia asioita. Myös kimppakyydit älypuhelimen WhatsApp-sovelluksella ovat jo saaristolaisten arkipäivää.

Sjögrenin mukaan uuden kyläsuunnitelman motossa kiteytyy Paavolan kylän vahvuus ja syvin olemus. Se kuuluu näin: Yhdessä olemme enemmän!

Vuoden kylävalinnalla pitkät perinteet

Uudenmaan liiton tunnustus asuinalueiden vaalijoille on myönnetty jo 27 vuoden ajan. Vuoden kylä ja Vuoden kaupunginosa nimetään vuorovuosin. Nimeäminen perustuu uusmaalaisten järjestöjen ja asukkaiden ehdotuksiin. Eri alojen asiantuntijoista koostuva raati seuloo ehdotuksista kolmen kärjen, joista maakuntahallitus valitsee voittajan. Tänä vuonna ehdolla oli 14 kylää.

Vuoden uusmaalainen kylä tai kaupunginosa

Lohjan Saariston verkkosivut

Lohjan Saaristo Facebookissa

Tammestaan tunnettu Lohjan Paavola on Vuoden kylä (Yle 16.11.2015)