Berätta en historia om ett föreningshus

Foto: Tuomas Uusheimo

Suomeksi

Vad har du för minnen av föreningshuset? Vad som händer där just nu?

I Finland finns över 2 000 arbetarförenings- och föreningshus som byggts under olika perioder. De är fulla av historier och dem vill vi höra!

Har du träffat en popstjärna eller republikens president där? Samlas en cirkusskola eller en annan speciell hobbygrupp i huset? Eller har det hänt något märkvärdigt på föreningshuset? Kanske har du hört historier om krigsåren eller vill berätta om ett evenemang som ordnas på föreningshuset. Skriv en kort eller lång berättelse. Hembygdsförbundet tackar för alla berättelser och tips.

Berättelserna kan anknyta till verksamheten, personer, själva byggnaden eller till vad som helst som du tycker är värt att berätta. Dela din historia med oss!

Anvisningar

Berätta en historia eller ge oss ett tips om en historia genom att fylla i webbformuläret. Du kommer till formuläret via denna länk.

Du kan också skicka in berättelser och tips per e-post seurantalot (at) kotiseutuliitto.fi eller post Finlands Hembygdsförbund, Kalevagatan 13 A, 00100 Helsingfors. Ange då ditt namn och dina kontaktuppgifter, vilket föreningshus berättelsen handlar om och var det finns.  Berättelserna även användas i Hembygdsförbundets kommunikation samt i forskningssyfte. Identiteten av personen som skickat in berättelsen förblir hos Hembygdsförbundet om inte annat överenskoms.

Mer information:

projektsekreterare-informatör Sanna Käyhkö